Sunday, May 13, 2012

SERUNDING KG. LAUT TUMPAT KELANTAN KR LUAR NEGARA





SEBUT sahaja sambal daging dari Kampung Laut, Tumpat, pasti ramai yang tahu mengenai keenakan serunding itu terutama penduduk di negeri Kelantan.


Sudah 20 tahun serunding kampung tersebut berada dalam pasaran dan sentiasa mendapat sambutan yang baik daripada orang ramai.


Sehingga kini terdapat seramai 52 pengusaha serunding di kampung itu yang menghasilkan bertan-tan serunding setiap minggu dan Perusahaan Serunding Wan Esah Wan Husin atau lebih dikenali sebagai Sambil Daging Mak Sah merupakan salah satu yang terkenal di kampung berkenaan.


Serunding Mak Sah bukan sahaja dijual sekitar Tumpat dan Kota Bharu tetapi juga di luar Kelantan termasuk di Pekan Rabu, Alor Setar dan Kuala Lumpur serta Putrajaya.


Keistimewaan serunding Mak Sah terletak pada ramuan rempah-ratusnya. Rasanya yang sedikit pedas menambahkan lagi selera penggemar serunding tersebut.


Sebab itu perusahaan serunding keluarga Mak Sah mampu menghasilkan lebih 100 kilogram serunding setiap hari untuk diedarkan ke seluruh negara.


Walaupun Mak Sah kini sudah bersara daripada perusahaan serunding itu, anak-anaknya meneruskan perusahaan tersebut termasuk Che Hasmah Hassan yang merupakan pesara guru dan giat memasarkan serunding tersebut termasuk merancang untuk memasarkannya ke luar negara.


Menurut Che Hasmah, serunding Kampung Laut telah lama dibawa ke luar negara. Tetapi bukan secara komersial, sebaliknya dijadikan bekalan untuk kegunaan sendiri oleh rakyat tempatan yang ke luar negara dalam tempoh yang lama.


Impian mengkomersialkan serunding di luar negara bakal menjadi realiti tidak lama lagi apabila perusahaan serunding keluarga itu akan beroperasi di sebuah kilang di bawah Projek Diraja Kelantan (PDRK) menerusi kerjasama dengan Itqaan Ventures Sdn. Bhd. di Kubang Panjang, Tumpat.


Langkah itu bukan sahaja akan dapat meningkatkan lagi produktiviti pengeluaran serunding tetapi juga dapat mematuhi Amalan Pengeluaran Yang Baik (GMP) yang menjadi syarat penting dalam memasarkan barangan makanan ke pasaran luar negara.


Che Hasmah berkata, negara yang menjadi tumpuan adalah lokasi yang permintaan produk halal tinggi khususnya yang mempunyai ramai rakyat Malaysia seperti London, Ireland, Brunei, Arab Saudi dan China.


"Kalau pork floss boleh memasuki pasaran London kenapa beef floss atau serunding daging kita tidak boleh dijual di negara berkenaan," ujarnya yang memasarkan serunding di bawah jenama Haswide.


Beliau yakin serunding keluaran keluarganya akan mendapat sambutan yang baik di negara berkenaan kerana selama ini sudah beribu kilogram ia dibawa ke luar negara. Ia menerusi rakyat Malaysia yang mahu membawa makanan tempatan bersama sebagai bekalan terutama di kalangan jemaah haji dan pelajar Malaysia.


"Serunding kami boleh bertahan selama setahun tanpa dimasukkan ke dalam peti sejuk," katanya yang turut menghasilkan serunding ayam, ikan, udang dan cendawan.


Pemilik syarikat Hasmah Wide Enterprise tersebut berkata, serunding itu mampu bertahan lama kerana daging dan ramuan yang digunakan direbus lebih daripada empat jam selain dikeringkan dengan cara yang betul.


Namun katanya, tanpa amalan pengilangan yang baik adalah sukar untuk mereka menembusi pasaran antarabangsa secara komersial.


Menurutnya, langkah memperluaskan perusahaan itu melalui pembinaan kilang dengan kerjasama Itqaan Ventures Sdn. Bhd. juga akan membolehkan mereka memenuhi permintaan terhadap serunding yang meningkat beberapa kali ganda menjelang sambutan Hari Raya Puasa dan Hari Raya Korban.


"Apabila kilang itu beroperasi, kami mampu menghasilkan sehingga 500 kilogram serunding sehari kerana segala-galanya iaitu daripada merebus bagi melembutkan daging, mencarik, memasak sehingga pembungkusan akan menggunakan mesin.


"Lebih penting rasanya masih tetap sama. Kerja menyediakan serunding juga akan menjadi lebih cepat dengan penggunaan mesin.


"Sebagai contoh untuk mencarik 150 kilogram daging hanya akan mengambil masa 15 minit berbanding cara biasa yang boleh memakan masa sehingga enam jam," katanya.


Malah katanya, urusan merebus daging di kilang berkenaan juga hanya akan mengambil masa satu jam berbanding empat jam jika menggunakan kayu api seperti yang dilakukan sejak 20 tahun lalu.

1 comment: