Saturday, January 21, 2012

Kelantanku...

kalau kita memikirkan perkataan , budaya, orang, loghat, infrastructur dan kemudahan apakah yang terlintas dalam fikiran kita? Ramai orang yang menyatakan bahawa kelantan ini dalam malaysia yang tidak membangun, budaya yang bercampur dan tidak asli, orang-orang kasar yang tidak sopan, loghat yang kurang sedap didengar dan kemudahan yang tidak cukup lengkap.
kalaulah anda datang ke kelantan, anda pasti akan menyatakan bahawa orang yang menyatakan ayat-ayat seperti diatas ialah orang yang buta hati, buta fikiran dan prejudis terhadap negeri kalantan yang tersegam indah ini. kelantan sebenarnya adalah sebuah negeri yang mempunyai entiti dan identity tersendiriyang terbukti terserlah di mata orang asing. kelantan juga mempunyai latar agama yang cukup kukuh dan sangat sukar ditumbangkan secara akidah dan semangat keislaman.
 kelantan mempunyai latar belakang masyarakat yang unik dan tersendiri seperti latar masyarakat yang peramah, rakyat yang mesra, dan baik, dan juga terkenal sebagai masyarakat yang suka berniaga di negeri mahupun di negara luarkebyakan orang kelantan di luar negeri mahupun di luar negara.










kelantan mempunyai infrastructur bangunan yang tersendiri. infrastruktur tersebut melambangkan bangunan dan reka bentuk islam yang kita tidak akan jumpai di mana-mana negeri dan di luar negara. ia juga melambangkan identiti dan budaya islam yang kukuh orang kelantan.kelantan juga sebuah negeri yang pesat membangun secara lahiriah dan kukuh secara rohaniah.

No comments:

Post a Comment